CMPro Extra 330L

 

English version here.

Produkt chiński. Producent CMPro

Półmakieta samolotu akrobacyjnego Extra 330L w skali 1:4.

Model został zakupiony u Krzyśka Szykowskiego w Gdańsku.

Dane firmowe:
Rozpiętość 1960 mm
Długość 1790 mm
Pow. skrzydeł 70dm2
Silnik ZDZ-40
Obciążenie pow. nośnej ok. 100g/dm2
Waga 6.8 - 7.1kg
Profil - dwuwypukły symetryczny NACA 0014

 
28.04.2006 Nowe pudło przybyło dzięki pomocy Jejusia. Ależ olbrzymie :) Na szczęście lekkie.
29.04.2006 Rozpocząłem montaż modelu. Muszę przyznać, że robi wrażenie. Jakość też wydaje się być wysoka. Węglowe podwozie oraz rura łącząca płaty to nieczęste wyposażenie standardowe modeli (taka przyjemność najczęściej kosztuje dodatkowych kilkadziesiąt $$). Na dzień dobry wymieniłem zawiasy kołkowe. Te z zestawu wydawaly mi się mniej solidne niż posiadane akurat produkcji Robart'a. Montaż przebiega bez problemów. Na początku myślałem, że kadłub był laminowany żywicą poliestrową ale po wykonaniu próby okazało się, że jednak jest to epoksyd. Zawiasy wkleiłem poliuretanowym klejem pieniącym.
 
 
30.09.2004 Prac nad Extrą ciąg dalszy. Musialem zmienić sposób mocowania statecznika poziomego. Wg instrukcji miał on się trzymać tylko... na pojedyńczej rurce aluminiowej. Nie przewidziano żadnych kołków ustalających. Już widzę jak daleko by ten model poleciał...... Jako kołeczki zastosowałem pręt gwintowany o średnicy 4mm. Połówki stateczników są dzięki temu mocowane dodatkowo nakrętkami od środka kadłuba.

10.07.2006 Trochę brakowało aktualizacji ale czasu było niewiele.... Model prawie gotowy. Jeszcze tylko rozmieścić RC i wyważyć.

30.07.2006 Ostatnie prace przy modelu. Elektronika zamocowana. Manager zasilania działą (2 osobne pakiety zasilające odbiornik oraz pojedyńczy pakiet zasilający moduł zapłonu). Wyważenie zrobione. Czas na oblot.... Niestety, oblotu nie było z powodu awarii serwa przepustnicy. Oblot przełożony na kolejny dzień.
31.07.06 Czas oblotu nadszedł. Wszystko sprawdzone. Serwo gazu działa jak należy. Próba kołowania. NIestety, sprężyny napędzające kółko ogonowe są za miękkie. Trzeba wymienić na sztywny popychacz. Dodaję gazu. Ogon szybko odrywa się od pasa. Lekko zaciągam ster wysokości i model gładko odrywa się od ziemi. W powietrzu stabilny jak skała. Trochę za duże wychylenia steru wysokości (zgodne zresztą z instrukcją). Muszę zmniejszyć. Lotki w sam raz. Beczki kręci w tępie 1 beczka na ok. 1.5s. W Hi-Rate zdecydowanie szybciej. Próba przeciągniecia wypada bardzo dobrze. Model po prostu zwala się na dziób.Próba lądowania i ... oooo nie będzie tak łatwo... za szybkie podejście.. jeszcze raz.. i znowu to samo.. .obroty jałowe jjuż kawał przed lotniskiem.. ooo.. w końcu udaje się usiąść w obrębie lotniska. Szybki model ale siada bardzo ładnie. Nie ma tendencji do przepadnięcia. Muszę się wlatać i dopiero wtedy napiszę coś więcej.