SZD-36 Cobra 15

 

Produkt czeskiej firmy Royal Model

Półmakieta polskiego szybowca SZD-36 Cobra 15

Model kupiłem w firmie PP-RC w Niemczech.


Dane firmowe:
Rozpiętość 2300mm
Długość 1100 mm
Pow. skrzydeł 36dm2
Obciążenie pow. nośnej 29.7g/dm2 (u mnie ok. 42g/dm2)
Waga 1.1kg (wstępne wyliczenia wskazują, że z napędem wyjdzie 1.5kg)
Profil S 3010

Postanowiłem przerobić ten model na elektryka - Piotr P. mi tego nie daruje ;).

Napęd stanowić będzie silnik bezszczotkowy Mega ACn 22/30/3 z pakietem 8 cel Sanyo RC4/5SC (1600mAh) i śmigłem składanym Aeronaut Carbon 10x6

18.08.2005 Model rozpakowany. Czas na pierwsze przymiarki i dłubania. Pierwsze co się rzuca w oczy to niestety totalnie niedopasowana kabina. Wygląda tak, jakby ją robiła całkiem inna ekipa niż kadłub. Zresztą spójrzcie na fotki. Na szczęście Dremelek był w pobliżu. Kolejną rzeczą było odciążenie modelu. Mój kontroler nie posiada BECa i konieczne jest używanie dodatkowego pakietu. Aby jednak zaoszczędzić 100g dorobiłem własny układ BEC. W testach wszystko sprawowało się jak należy.
19.08.2005 Popychacze zamontowane. Ster kierunku też. Trochę nietypowo rozwiązany jest napęd steru wysokości ale znam to rozwiązanie z poprzedniego elektroszybowca i tam się to sprawowało dobrze. W tym modelu na szczęście nie zastosowano innego czeskiego rozwiązania czyli steru kierunku mocowanego do kadłuba na taśmę klejącą. Tutaj zastosowano normalne zawiasy.
20.08.2005 Czas na bolesną operację (Piotrze, nie oglądaj tych zdjęć ;) Cobra pozbyła się noska, który zastąpiony zostanie kołpakiem składanego śmigła. Tutaj jak zwykle pomocny okazał się Dremel. Wykonałem też kilka fotek wersji szybowcowej tuż przed operacją.
21.08.2005 Dzisiaj niewielki postęp prac. Wykonałem wręgę silnikową ze sklejki 3mm i wkleiłem ją na żywicę z dodatkiem płatków bawełnianych. Teraz mogę rozplanowywać rozmieszczenie pozostałych elementów RC tak, aby nie dodawać ołowiu.
30.09.2005 Elektronika i mechanika rozmieszczone. Wyważenie obyło się bez dodatkowego balastu. Gotowy model waży 1.6kg - sporo, ale spotyka się mniejsze elektroszybowce o tej masie. Można było zaoszczędzić ze 100g-150g używając mikro serw w kadłubie oraz kontrolera z wbudowanym BEC czy też wymieniając bagnet płatów na węglowy. Dodatkowe 200-300 można było zrzucić używając pakietu Li-Po zamiast mojej cegły (8xSanyo RC4/5 SC). W końcu model przygotowany do oblotu.
9.10.2005 Dzisiaj w końcu mam kilka fotek latającej Cobry. Oblot odbył się bez jakichkolwiek problemów. Jak widać na fotce Cobra ostro poszła w górę. Bezszczotkowa Mega ACn 22/30/3 potrafi dużo więcej (tu jest tylko 8-mio celowy pakiet). Po wejściu na pułap wyłączyłem silnik i sprawdziłem właściwości lotne tego ptaka. Lata dość szybko (tak chciałem) chociażby ze względu na niemałą wagę. Kręci prostą akrobację bez problemu. Jest dość czuła na lotki, tak więc musiałem później zmniejszyć wychylenia. Po 2.5 minutowym "holowaniu" na silniku, lot trwał łącznie 15 minut i parę sekund. NIeźle. Lądować toto też za bardzo nie chce :)