Spitfire mk IX (Balsacraft)

 

Jest to typowa "rozsypa" czyli wszystkie elementy są wycięte na obrabiarkach CNC. / It's a standard "sawmill". Quite good CNC machinery.

Konstrukcja całobalsowa, żebrowo-dzwigarowa. Skrzydła i kadłub kryte balsą. Stateczniki z pełnych deseczek balsowych. / Full balsa & plywood construction.

Rozpiętosć / Wingspan: 132cm

Waga: do 1.5kg (mój pusty waży 880g a z napędem 1580g) Weight ab.1.5kg

Napęd: el. Speed 600 lub spalinowy 2.5 - 3ccm ( u mnie bezszczotkowa Mega ACn 22/30/3 :)

Power system: Speed 600 or 2.5ccm glow (I used Mega ACn 22/30/3 brushless)

Sterowanie: lotki, kierunek, wysokosć, silnik (4 kanały, 3 serwa) / 4 channels,. 3 servos

Z opinii "lataczy" tym modelem wynika, że jest to "wariat" w powietrzu :) zobaczymy.

Tu jest link do filmu (uwaga: 40mb) z takim samym Spitem w wersji elektrycznej.

i krótka wersja filmu (6mb)

Poniżej kilka fotek plastikowego Spitfire'a, który służy mi jako wzór do malowania.

Oto fotki z budowy: / Building progress
Tutaj już gotowa większa częsć kadłuba, stateczniki oraz oklejone i przygotowane do odcięcia lotek skrzydła: / Fuselage almost completed. Same with wing and a tail.
Pazdziernik 2003: Prace nad Spitem znowu ruszyły do przodu. Teraz jest na ukończeniu. Oto fotki: / October 2003: After small break, works are going on.

7.11.2003 Postanowiłem zmienić malowanie. Zerwałem oryginalne naklejki i namalowałem swoje oznaczenia. Teraz faktycznie Spit wygląda jak maszyna Jana Zumbacha z dyw. 303-go. Jeszcze tylko czeka na zamontowanie napędu i .. w górę.

I decided to change paint scheme. Removed original stickers and painted my own markings. Now, it looks like Jan Zumbach's aircraft. He was 303-rd polish squadron leader in RAF.

No i kolejna modyfikacja: Jako, że lotki napędzane jednym serwem nie przypadły mi do gustu (problem z powrotem do neutrum spowodowany długimi i mocno wyginanymi popychaczami), postanowiłem zmodyfikować skrzydła. Teraz Spit ma lotki napędzane osobnymi serwami.

Another modification. Changed ailerons from one to two serwos.

12.12.2003 Jeszcze tylko (jak czas pozwoli) zamontować drugie serwo w skrzydle, wyważyć, naładować pakiet i na lotnisko! / Almost completed.

13.12.2003 Oto kolejne fotki. Tym razem moja przeróbka napędu lotek oraz montaż RC.

Another pictures (RC installation)

 
 

27.12.2003 Spitfire jest już gotowy i czeka na oblot. Ostatecznie wazy 1500g. Jestem ciekaw jak będzie latał. Myślę nad katapultą... Oto kilka fotek

Ready to maiden flight. Final weight is 1.5kg. I hope it will fly well.

31.05.2004 No i nadszedł czas na oblot. Trochę to trwało zanim nastały odpowiednie warunki i zanim się zdecydowałem. Moje obawy były niepotrzebne. Wystartował lekko. W pierwszym locie prawie zabrakło mi "zakresu" na wysokości aby wyprowadzić go z pompowania. Szybkie lądowanie i poprawka na sterach. Zdjąłem także ciężarek z ogona. W drugim locie zachowywał się wręcz idealnie. Pięknie kręci akrobację jak przystało na Spitfire'a: powolne beczki i duże pętle. Bardzo szybki. Świetnie szybuje. Trzeba podchodzić do lądowania bardzo daleko albo bardzo nisko. Na szczęście nie ma tendencji do przepadania przy małych prędkościach i można go dość mocno zadzierać na ostatnich metrach aby zwolnił i płasko siadł na ziemi. Poniżej jedna fotka bo filmu na razie nie ma. Będzie z następnego latania.

Time of maiden flight. I had to wait for good weather and finally it is.....it takes off (hand launched) without any problems. First flight was very chaotic, because of wrong CG. I had to remove a lead from the tail. Second flight was like a dream. Great scale aerobatics. Very quick. Really good flying with engine turned off. Don't want to stall.

 
 

2.06.2004 W końcu była okazja nagrać filmy z latającym Spitem. Ciężko toto utrzymać w kadrze tak szybko lata :) W filmie pierwszym przy starcie lekko idzie w dół a to dlatego, że Zen na próbę wypuścił go bardzo lekko. Później wypuszczałem go sam i też nie było problemów ze startem.

This time I got some movies. Here you can see Spitfire gentle dive's during take off, because we wanted to check, how it takes off after very gentle handlaunch. No bungee launch needed.

Film 1
Film 2
27.06.2004 Mój Spitfire ma ostatnio bardzo lotne czasy. Oto fotki z Aero Model Show w Starogardzie Gdańskim. / below few pictures from Aero Model Show in Starogard Gdanski.
2.07.2004 A tu już z pikniku modelarskiego na górze Żar w Międzybrodziu Żywieckim (Beskid Mały) / Here another pictures. On the International Modelers Picnic on the mountain "Zar" in Miedzybrodzie Zywieckie.
5.03.2005 Nadszedł czas na zimowe latanie. Pogoda nareszcie na to pozwoliła. Dość silny wiatr ale słońce mocno przypiekało. / After really long break (bad weather) some winter flying. Bit cold and quite strong wind.